• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
17

اخلاق اداری (امانتدارى‏)

  • 06 آبان 1399 - 11:20
اخلاق اداری (امانتدارى‏)

تلقى امانتدارانه از کار و مسئولیت و انجام دادن امور با رویکرد امانتدارى، اصلى اساسى در اخلاق اداری است. اگر انسان کار و مسئولیت را امانت بداند، بى گمان حرمت آن را پاس مى‏ دارد و تلاش مى‏ کند که بخوبى آن را پیش ببرد و بالنده سازد. اهمیت امانتداری در قرآن : ملاک در […]

تلقى امانتدارانه از کار و مسئولیت و انجام دادن امور با رویکرد امانتدارى، اصلى اساسى در اخلاق اداری است. اگر انسان کار و مسئولیت را امانت بداند، بى گمان حرمت آن را پاس مى‏ دارد و تلاش مى‏ کند که بخوبى آن را پیش ببرد و بالنده سازد.

اهمیت امانتداری در قرآن :

  • ملاک در دادن مسؤولیت‌ : امانتداری و کاردانی، دو اصل مهم در واگذاری مسؤولیت‌ها به اشخاص: «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ : (یوسف) گفت: «مرا سرپرست خزائن سرزمین (مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم!».(سوسف / ۵۵)
  • ملاک‌ به کارگیری افراد : « قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ : یکی از آن دو (دختر) گفت: «پدرم! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسی را که می‌توانی استخدام کنی آن کسی است که قوی و امین باشد (و او همین مرد است)! » (قصص / ۲۶)

اهمیت امانتداری در نهج البلاغه:

  • امام على (علیه السلام) از کارگزاران و کارکنان نظام ادارى خود مى‏ خواست که کار و مسئولیت را امانت بدانند و در مناسبات و روابط خود امانتدارى نمایند، چنانکه خطاب به اشعث بن قیس، استاندار آذربایجان، نوشت:

«إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَهٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَه». (نامه ۵)

همانا کارى که به عهده توست، طعمه ‏اى برایت نیست، بلکه امانتى است بر گردنت.

بر این مبنا هرکس در هر مرتبه ادارى امانت دار مردمان است و باید اموال و امکانات و حقوق و حدود و حیثیت و شرافت آنان را پاسدارى کند.

  • آن حضرت در نامه‏ اى دیگر به یکى از کارگزاران خود در این باره چنین فرموده اند :

« مَنِ اسْتَهَانَ بِالْأَمَانَهِ وَ رَتَعَ فِی الْخِیَانَهِ وَ لَمْ یُنَزِّهْ نَفْسَهُ وَ دِینَهُ عَنْهَا فَقَدْ أَحَلَّ بِنَفْسِهِ الذُّلَّ وَ الْخِزْیَ فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ أَذَلُّ وَ أَخْزَى وَ إِنَّ أَعْظَمَ الْخِیَانَهِ خِیَانَهُ الْأُمَّهِ وَ أَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الْأَئِمَّه ». (نامه ۲۶)

کسی که امانت را سبک شمرد و به آن خیانت ورزد و جان و دینش را از آن پاک نکند ، خود را در دنیا به ذلت و خواری انداخته و در آخرت خوارتر و رسواتر خواهد بود .

در آخر این نامه نیز حضرت می فرمایند : « بزرگترین خیانت، خیانت به امت است »

مراحل سه گانه امانتداری

در آموزشهاى اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام) نیز به اهمیت این موضوع پرداخته شده است تا جایی که امام صادق (علیه السلام) مراحل سه گانه ذیل را برای امانتداری ذکر فرموده و می فرمایند که در صورت فقدان یکی از این موارد ، اشخاص امین نخواهند بود :

« لا یَکونُ الأَمینُ أمینا حَتّى یُؤتَمَنَ عَلى ثَلاثَهٍ فَیُؤَدِّیَها : عَلَى الأَموالِ ، وَالأَسرارِ ، وَالفُروجِ ، وإن حَفِظَ اثنَینِ وضَیَّعَ واحِدَهً فَلَیسَ بِأَمینٍ » ( تحف العقول / ص ۳۱۶ , بحارالانوار / ج ۷۸ / ص ۲۳۰ / ح ۱۲ )

امام صادق علیه السلام : امین ، امین نیست ، مگر آن که چون او را در سه چیز امین قرار دهى ، امانتدارى کند : در مال ، راز و ناموس . اگر [حتّى] دو تاى اینها را حفظ کرد و یکى را تباه ساخت ، او امین نیست .

کلام آخر

توجه داشته باشیم که همه شئون ما امانت است ، به ما داده اند و می گیرند این طور نیست که اینها برای خود ما باشد ، همه اینها را مالک آسمانها و زمین داده و روزی هم این امانت ها را باید برگردانیم منتهی باید سالم و طاهر برگردانیم و آلوده نکنیم.

لینک کوتاه : https://kesht-sanat.ir/?p=2893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.